Nebojte se skutečných km!

Proč každý chce vozy do 100 tisíc najetých km a proč se nebát vozů se 200 tisíci km?

Jelikož konkurence mezi automobilkami je stále větší a větší a cenu již nelze více stlačovat, nabízejí automobilky jiné přidané hodnoty jako jsou např. záruky. (šestiměsíční byla v 80. letech min. století, dnes je záruka standardně 48 měsíců, u některých automobilek přišel i nový marketingový tah – záruka po dobu 5 let). Takto dlouhou záruku by si automobilky nemohly dovolit, kdyby si nebyly jisté svojí kvalitou a spolehlivostí, jelikož – jak jsme si popsali výše – automobilky jsou pouze montážní linky a marketingová studia. Hlavní tlak je na výrobce komponentů – dílů. Ti jsou dnes velice úzce specializovaní a vyrábí vysoce kvalitní komponenty prakticky pro všechny automobilky, a to v obrovských objemech.

Aby dodavatel komponentů dostal zakázku od automobilky, musí nejen zajistit nejlepší cenu, ale zejména vysokou kvalitu, a to na cca 500 tisíc km a více ve standardních podmínkách při pravidelné kontrole a údržbě vozu. To znamená, že pokud má vůz najeto 200 tisíc km, nachází se ve fázi první třetiny své životnosti (jako u člověka ve věku 25 let). Byl-li vůz pravidelně servisován, nejsou na hlavních komponentech vozu (motor, převodovka, elektroinstalace, řídicí jednotka) vidět žádné známky opotřebení.

Při používání vozu musíme každý rok počítat s průběžnými investicemi do pravidelné údržby vozu dle počtu najetých km:

-oleje a filtry cca každých 20 tisíc km

-čepy ramen, stabilizační tyčky cca každých 30 tisíc km

-brzdové destičky cca každých 25 tisíc km

-brzdové kotouče cca každých 50 tisíc km

-ložiska kol cca každých 80 tisíc km

-čelní okno cca každých 100 tisíc km

-manuální převodovka – spojka cca každých 80–120 tisíc km

-rozvody motoru cca každých 120 tisíc km

-manuální převodovka – setrvačník cca každých 120–180 tisíc km

-výfuk koncový cca po 180 tisících km, druhá výměna po dalších 80 tisících km

-motor a automatická převodovka po 500 tisísích km

U vozidla je velice důležité, zda je opravdu pravidelně servisováno. Můžeme mít vůz, který má najeto 90 tisíc km a je opravdu ve velice špatném stavu (je-li špatně udržovaný a servisovaný, nebo má stočené km), a naopak vůz, který má třeba 200 tisíc km a při pohledu na jeho stav si každý řekne, že to nebude víc než 100 tisíc.

S trochou nadsázky lze říct, že machinace s tachografy si čeští spotřebitelé částečně způsobili sami tím, neustále žádali a žádají vozy do 100 tisíc najetých km, jelikož stále přetrvává staré pravidlo z dob našich Škod 120 – když je na tachografu více než 100 tisíc km, je nutná „generálka motoru“. Takže se dnes již nemusíte obávat krátké životnosti vozu a opravdu se spolehnout na současnou životnost vozů 500 tisíc km a více.