Hlavní zásady řidiče naftového vozu

      Vznětový motor má vyšší účinnost a litr nafty obsahuje více energie než litr benzinu. Proto má vznětové auto citelně nižší náklady na palivo. S dieselem tedy na palivu ušetříte. Často však slýcháme názor, že moderní vznětové motory jsou choulostivější než zážehové. A že pokud se na nich cokoliv pokazí, oprava stojí tolik, že převáží veškerou v provozu dosaženou úsporu. A i kdyby se nic nepokazilo, prý znamená diesel pro motoristu, který toho moc nenajezdí, jen zbytečné komplikace.

      Částečně lze tyto protidieselové argumenty smáznout ze stolu slovy o dosaženém pokroku. O tom že s přímým vstřikem a keramickými žhaviči nejsou starty i v těch nejkrutějších mrazech žádný problém. A o tom, že nevhodnost dieselu ke krátkým jízdám je také již jen teoretický pojem. V hlavách nejsou předkomůrky, takže hlavy netrpí jejich častou tepelnou dilatací. A nafta po studeném startu škodí mazání válců méně, než když olejový film smývá benzin „přikrmeného“ zážehového motoru. Nicméně je snad možné přiznat, že moderní vznětový motor má menší úroveň „blbuvzdornosti“ než zážehový. A že pro jeho bezproblémovou funkci je vhodné dodržovat některé zásady. Automobilky se jimi nepochlubí, jelikož se snaží své produkty vydávat za technicky dokonalé a nevyžadující již žádné ohledy ze strany řidiče.

1.    Servisujte postaru

Automobilky dnes soutěží o zákazníky mnoha způsoby, jedním z nich je slib co nejnižších očekávaných servisních nákladů. Činí tak někdy skutečnými konstrukčními opatřeními, třeba nahrazením rozvodového řemene bezúdržbovým řetězem. Jindy však jen natahují výměnné intervaly oleje a dílů, že mažou rezervu pro obtížnější provozní stavy. Výsledkem je více poruch, které však výpočet očekávaných servisních nákladů nezohledňuje. Ano, motorový olej může vydržet třicet tisíc kilometrů, ale pokud se ke konci tohoto intervalu například prudce přehřeje při mimořádné zátěži motoru, snadno náhle ztratí mazací schopnost. A hromadící se karbon i prachové částice v něm jsou abrazivní a způsobují zvýšené opotřebení třeba turbodmychadla. Zdegradovaný olej je též agresivní vůči gumovým těsněním. Prostě kdo má svůj motor rád, mění olej nejpozději po 15000km.

2.    Motor zahřívejte opatrně

Přímovstřikové diesely již příliš neznají problémy s praskáním hlav válců, což bývala často udávaná příčina pozvolného zahřívání motoru. I nyní je však namístě studený motor nevytáčet a nešlapat mu příliš na krk. Jeho blok bývá litinový a zahřívá se pomalu, hliníkové písty naopak rychle. Jejich roztažností dojde ke zmenšení vůlí do doby, než se zahřeje i blok. Prvních pár kilometrů po startu tak buďte na motor hodní a dopřejte mu plynulou jízdu.

3.    Kontrolujte a dolévejte olej

V zájmu spotřeby paliva konstruktéři nových motorů snižují jejich tření. Činí tak mimo jiné zvětšováním vůlí. Sečteno s použitím řídkých (tření snižujících) olejů to znamená, že auta opět mohou mít nezanedbatelnou spotřebu oleje, na což mnozí nebyli zvyklí. Při každém druhém tankování proto hladinu oleje kontrolujte. Pokud začne najednou rychleji ubývat, může to být varování před blížícím se koncem turbodmychadla. Když z něj proniká olej do sání, hromadí se obvykle v mezichladiči. Poté se jednoho dne dostane do sání, v motoru se vznítí a ten se nekontrolovatelně rozběhne do otáček. Pomůže jej pouze udusit brzdou přes zařazený převod, vypnout nejde. Ne každý je tak duchapřítomný, takže mnoho motorů ukončí svůj život s turbodmychadlem. Prostě chcete-li se vyhnout nepříjemnostem, kontrolujte olej.

4.    Po rychlé jízdě motor nevypínejte hned

Automobilky se stydí přiznat, že jejich nejnovější turbodiesely potřebují to samé co starý liaz. U prvních přeplňovaných vozů bývalo v prostoru řidiče upozornění varující před vypnutím motoru ihned po dojezdu. V rozpáleném turbodmychadle je potřeba zachovat cirkulaci oleje. Pokud přestane dříve, než turbo trochu zchladne, speče se olej na karbon. Při dalším startu se pak z něj stane brusná pasta ničící ložiska turbodmychadla. Citlivý řidič chvíli před koncem jízdy zvolní a pak může motor vypnout hned. Nebezpečné v tomto směru jsou čerpací stanice na dálnicích, kde mnozí vypínají motor bezprostředně po vysoké zátěži. Rozhodně před vypnutím agregátu nezvyšujte otáčky sešlápnutím plynu, to se pak turbo setrvačností dotáčí nemazané.